Truppgymnastik

Truppgymnastik är en lagsport med herr, dam- och mixade klasser. Vi tränar tre olika grenar tumbling, trampett och fristående/show. Truppgymnastiken är från 7 år, men det går att ställa sig i kö från 6 år.

Köanmälan görs på blanketten nedan och skickas sedan till följande e-postadress: truppko@karlsborgsgymnastikforening.se

Blankett köanmälan pdf

Tumbling/Matta

På matta, voltgolv eller tumblinggolv utför man olika kombinerade serier. Övningarna komponeras vanligtvis ihop till tre olika varv vid tävling. Svårighetsgraden varierar beroende på vilken klass/nivå man tävlar på t. ex. hjulning, rondat, flickflack, volter och salto.

Trampett/Hopp

Truppen utför hopp med satsbräda eller trampett. Hopp kan vara t. ex. ljushopp, volt, volter med skruv och överslag. På tävling genomför truppen vanligtvis tre olika hoppvarv.

Fristående

Truppen utför ett program med rörelser till musik där balans, hopp och formationsförflyttning ingår. Ett bra fristående kräver utstrålning, god koreografi och samtidighet.

Vid frågor kontakta truppgymnastiken via mejl: trupp@karlsborgsgymnastikforening.se

Veckoöversikt

Salto